“Hoe was uw naam ook alweer?”

“Hoe was uw naam ook alweer?”

 

Soms kan ik mij zo irriteren aan de telefoon bij de vraag: “hoe was uw naam ook alweer?” HOEZO… was? Ik ben er toch nog! Dus vermijd dit. Iedereen kan de telefoon opnemen, maar is dit ook de juiste en professionele manier. Daarom wil ik je wat tips geven in dit artikel.

Maximaal 3x

Neem de telefoon op binnen 3 keer overgaan, dit is niet alleen irritant voor de beller. Maar als je collega’s hebt of ergens bent waar mensen om je heen zijn is het lawaai van je ringtone vervelend.

Openingszin

Neem de telefoon op met: “Goedemorgen/middag, u/je spreekt met… “ Eventueel kun je nog vragen waarmee je ze van dienst kunt zijn maar als je mobiel gebeld word, bellen ze specifiek voor jou.

Luister en noteer

Probeer altijd pen en papier bij de hand te hebben zodat je de naam van de beller kunt noteren. Mocht je die niet goed verstaan hebben, vraag ernaar. Maar gebruik voor niet het woordje was!

Tijdens een telefoongesprek ga je niet eten en/of drinken. Dit is echt vervelend voor de persoon aan de andere kant van de lijn. Hier zou jij je toch ook aan irriteren als ze dit bij jou zouden doen…

De afsluiting

Sluit een gesprek op een vriendelijke manier af en noem de klant eventueel nog bij zijn/haar naam. Dit toont aan dat je goed geluisterd hebt. En wacht totdat de klant de verbinding als eerst verbreekt.

Dit zijn een aantal tips voor goede telefoonetiquette.

Waar irriteer jij je aan tijdens een telefoongesprek?

1 reactie

  1. Pascale op december 18, 2018 om 8:03 pm

    Goede blog Marloes 👍🏻

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.