3 tools om je social media in te plannen
Ben jij ondernemer en kost het inplannen van berichten op social media je veel tijd? Hoe doe jij dat? Je posts op Facebook, Instagram, LinkedIN en andere social media kanalen zo managen dat het niet al te veel tijd vraagt. Het gaat niet alleen om het inplannen maar ook het bijhouden van reacties en beantwoorden van vragen. Er zijn een aantal hele handige tools die je hiervoor kunt gebruiken. In deze blog laat ik er 3 de revue passeren.
Er zijn veel verschillende tools met ook weer verschillende opties, de één laat je je content ook monitoren en reageren op anderen vanuit 1 dashboard. Anderen bieden je om een bibliotheek op te bouwen. In deze blog komen Buffer, Hootsuite en MeetEdgar aan bod.
Buffer
Buffer heeft een gratis versie, hierdoor kan je uitproberen of deze tool bij je past. In de gratis versie kan je 3 kanalen linken. Er zijn daarnaast ook nog betaalde versies waarin je meerdere kanalen kunt gebruiken.
- Buffer heeft een rustige interface.
- In Buffer kan je posts inplannen volgens een tijdschema dat je per kanaal kan instellen.
- Pinterest berichten inplannen is in Buffer wel mogelijk in tegenstelling tot andere planners.
- Je kan video’s en afbeeldingen toevoegen aan je posts (vanuit RSS feeds content binnenhalen.
- Het heeft geen inbox, waarin je kan reageren op reacties op jouw posts.
- Engagement zie je per bericht in je geposte berichten.
- Je kan handmatig geposte content opnieuw inplannen.
Tip: vanwege het gratis plan, de eenvoudige interface en beschikbaarheid van Pablo (= een handige app waarmee je gemakkelijk foto’s kan bewerken en delen via social media en buffer zelf)
Hootsuite
Hootsuite is een tool met een gratis variant, waarin je 3 profielen (van 3 verschillende kanalen) kan linken. Ook heb je betaalde versies waarin je meer kanalen kunt plannen.
- Hootsuite biedt je een inbox waarin je vanuit verschillende kanalen ingeplande, geposte of bijvoorbeeld gedeelde berichten kan bijhouden.
- Daarnaast is het mogelijk om berichten in te plannen, op 1 of meerdere kanalen tegelijkertijd en je kan kiezen voor automatisch plannen. Deze optie zorgt ervoor dat je berichten op het meest gunstige tijdstip worden gepost.
- Je kan video’s en afbeeldingen toevoegen aan je posts.
- Voor elk social media kanaal kan je een tijdschema aanmaken, waarin je aangeeft op welke dagen en tijdstippen in te plannen berichten gepost worden.
- Overzicht houden is best lastig. Omdat de berichten in een tabblad per social media en per type bericht in een aparte kolom staan.
- In de betaalde versie heb je meer overzicht door de kalender-view.
Tip: Om ervaring op te doen met het plannen van social media berichten een geschikte tool.
MeetEdgar
MeetEdgar wordt veel gebruikt. Helaas is hier geen gratis variant van en kost de basisversie 80 dollar per maand.
- Heeft beperkt profielen beschikbaar: Facebook, LinkedIn en Twitter
- Grote voordeel van MeetEdgar is de mogelijkheid om een bibliotheek van berichten op te bouwen en deze onder te brengen in categorieën. Waardoor posts inplannen en herhalen heel eenvoudig is.
- Je kan video’s uploaden als originele content in Facebook en/of Twitter. En je kan content van RSS feeds direct laten inplannen.
Succes met je keuze en plannen maar! Vind je het nu allemaal te ingewikkeld en wil je meer uitleg? Neem dan contact met me op.